Vožnja po prometnih cestah je lahko precej nevarna, pravzaprav so prometne nesreče med vodilnimi vzroki prezgodnje smrti, sploh med mladimi. Zato je zelo pomembno, da vozimo varno, te veščine pa moramo osvojiti že kot vozniki začetniki. Zato se že v avtošoli poudarjajo načela varne vožnje, nadgradnjo pa predstavlja še tečaj varne vožnje za mlade voznike.
O varni vožnji pogosto razmišljamo prav v kontekstu avtošole. A v resnici gre za znanja, spretnosti in izkušnje, ki koristijo tudi tistim, ki vozijo že desetletja. Nihče ni prestar ali preveč izkušen, da se ne bi mogel udeležiti tečaja varne vožnje. Je pa pomembno to, da izberemo pravi tečaj – mladim voznikom določa izbiro tečaja status voznika začetnika, izkušeni vozniki pa imajo na voljo druge tečaje, med katerimi lahko prostovoljno izbirajo.
Tečaj varne vožnje za mlade voznike
Mladi vozniki oziroma vozniki začetniki imajo tečaj varne vožnje predpisan kot pogoj za podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja. Pogosto se ta program imenuje tečaj varne vožnje za mlade voznike, a seveda je zahtevan tudi za starejše voznike, ki so začetniki.
Kdo mora na tečaj varne vožnje? Tečaj je predpisan za voznike začetnike, to so vsi vozniki v času dveh let od pridobitve prvega vozniškega dovoljenja. Če v tem času voznik ne dopolni 21 let, torej če je opravil vozniški izpit pred svojim 19. rojstnim dnem, se status voznika začetnika podaljša do dopolnjenih 21 let. Status voznika začetnika je predvsem relevanten za imetnike vozniškega dovoljenja kategorij A, A2 in B.
Vozniki začetniki imajo po opravljenem vozniškem izpitu še to obveznost, da opravijo tečaj varne vožnje za mlade voznike. Ta tečaj namenoma ni vključen v usposabljanje v avtošoli, saj je mišljen kot nadgradnja znanj in spretnosti, ko voznik že pridobi nekaj več izkušenj na cesti. Zato moramo vedeti, kdaj in kako se tečaj varne vožnje za mlade voznike opravlja in kakšne so naše obveznosti, če nas čaka to opravilo.
Kdaj in kako poteka šola varne vožnje?
Načela varne vožnje spoznavamo že v programu izobraževanja in usposabljanja, ki ga mora kandidat za voznika opraviti pri pooblaščeni avtošoli. Pravzaprav tudi cestnoprometni predpisi temeljijo na načelih varne udeležbe v prometu, tako da so na tem temelju osnovani programi poučevanja CPP, šola varne vožnje pa se nadaljuje tudi s praktičnim usposabljanjem.
A običajno mislimo na tečaj varne vožnje, ki ga mora voznik opraviti naknadno. Pri avtošoli opravimo program, ki nas vodi do izpitne vožnje. Pridobimo vozniško dovoljenje, a s tem se še ne rešimo vseh obveznosti. Tečaja varne vožnje namreč ne moremo opraviti v sklopu usposabljanja pri avtošoli, prav tako ne hkrati z izpitno vožnjo ali kmalu po tem. Počakati moramo vsaj pol leta, v tem času nabiramo izkušnje in se seznanimo s spremenljivimi razmerami v prometu.
Kandidati v 20 urah praktičnega usposabljanja v avtošoli ne bodo pridobili zadosti izkušenj, morda sploh nikoli ne bodo vozili v dežju ali ponoči, ne bodo zapeljali na ozke in strme podeželske ceste ali v središče večjega mesta. Vse to so izkušnje, ki jih je treba pridobiti naknadno, preden se lahko opravi šola varne vožnje, zato imamo vsaj šest mesecev časa za samostojno vožnjo.
Nato poiščemo izvajalca tečajev in se prijavimo na ustrezen termin. Včasih to omogočajo avtošole, ki imajo poligon varne vožnje. Takšno opcijo ponuja ZŠAM avtošola Celje, lahko pa dobimo tečaje tudi pri drugih izvajalcih. Pozor, povsem verjetno je, da avtošola ne bo mogla pomagati pri izvedbi tečaja varne vožnje, to je odgovornost posameznega voznika, programe namreč izvajajo tudi drugi izvajalci.
Sam tečaj se nato izvede v enem dnevu, vključuje praktičen prikaz in trening veščin vožnje v zahtevnih razmerah ter skupinsko delavnico o odnosih med udeleženci v prometu. Tako nam šola varne vožnje ne nalaga kakšnih zelo zahtevnih obveznosti, pridobimo pa neprecenljive izkušnje, ki jih bomo gotovo koristili pri vožnji na cesti.
Že šola vožnje mora poudarjati varno vožnjo
O tem, kako varno in preudarno bo voznik vozil na cesti, odločajo že predhodni koraki. Že v prvih urah na cesti bo kandidat za voznika vzpostavil nekatere navade, ki niso nujno najboljše za varno vožnjo. Seveda potrebuje voznik začetnik tudi veliko znanja, potrpežljivosti in fleksibilnosti, da se lahko varno vključi v promet – pri vsem tem lahko močno pomaga dobra šola vožnje.
Vpliv avtošole je zelo obsežen, saj izvajalec programa močno odloča o tem, kakšne izkušnje bo kandidat deležen skozi celoten postopek na poti do vozniškega izpita. Obveznosti je kar nekaj, sploh tiste zahtevnejše in obsežnejše so v domeni avtošole. Lahko pa šola vožnje pomaga tudi pri drugih obveznostih, ponekod se recimo organizirajo tudi tečaji prve pomoči.
Prav tako lahko šola vožnje pomaga pri prijavi na tečaj varne vožnje po zaključenem programu usposabljanja. Zato se je treba že pravočasno prepričati, da imamo dobrega izvajalca, ki nam bo dejansko priskočil na pomoč. Na https://zsam-celje.si/sola-voznje.html so predstavljene nekatere odlike dobre avtošole, pogosto veliko šteje že to, da je lepo orisan celoten postopek, pred katerega je postavljen nadobudni kandidat za voznika.
Katere odlike mora imeti šola vožnje?
Izbira avtošole za nekatere kandidate pomeni dober premislek, drugi pa se preprosto odločajo glede na lokacijo ali ceno. Ponekod ni veliko možnosti, sploh na podeželju je morda na voljo le en izvajalec. Če pa imamo možnosti več, se splača pred izbiro dobro premisliti.
Predvsem gre izpostaviti dejstvo, da razlike v ceni niso drastične, močno pa se lahko razlikuje izkušnja kandidata. Zato še zdaleč ni nujno, da bo najcenejša šola vožnje najboljša, s takšno izbiro pa tudi ne bomo veliko prihranili. Usposabljanje je določen strošek, investicijo pa želimo dobro izkoristiti, zato se splača izbrati dobro avtošolo.